Seven
Seven är till salu
Denna sida är från den svenska ägaren som sålde Seven till Tyskland.
SEVEN ägs idag av Jan Carl Kochen Mobile +351 965 638 666 Email: j.c.kochen@icloud.com
Han flyttar nu med familj till Portugal och vill gärna sälja Seven till någon i Sverige. Här följer en pdf som beskriver allt de gjort med båten under 10 år.
————————–
Seven beställdes av direktör Gösta du Rietz i Stockholm. I uppdraget till konstruktören ingick att vattenlinjelängden skulle vara cirka 8 meter och att mätetalet inte fick överskrida 7, enligt Svenska Havskryssarregeln. Leverans skedde i juli 1958. Familjen seglade Seven till 1969. Hon såldes då till Sune Wiklund och hans hustru. Enligt utsago var hon då något vanvårdad. Paret Wiklund seglade Seven aktivt tillsammans i omkring 15 år. Från början av 80-talet blev seglandet allt mer sporadiskt. 1992 köptes Seven av Björn Melander som ägde båten fram till juni 2007 då båten övergick i vår ägo.
Wiklunds vårdade Seven pedantiskt och var mycket aktsamma om henne. Hon är därför mycket nära originalskick. Inredningen är i stort sett oförändrad och glas, porslin och dynor finns kvar, dock har dynorna fått ny klädsel. Motorn, en Universal Atomic Four, är av samma typ som i original. Den som sitter i båten idag är tillverkad 1982.
Förra ägaren genomförde en kontinuerlig genomgång av båten. Bland det första som gjordes var att gasolspisen och kylaggregatet byttes ut liksom elcentralen och delar av elsystemet. Vidare monterades en självslående fock, de gamla svårjobbade skotwinscharna byttes och en ytrenovering genomfördes.
1998-99 införskaffades en ny segelgarderob. I samband med detta gjordes en förlängning av masten. Det blev en höjning med ca 1,3 m och skarven lades mitt i masten. I och med detta följde förstagsfästet med upp och vi räknade med att balansen i båten skulle bibehållas. De nya seglen passade fint och Seven uppförde sig bättre än väntat. Fin balans, bättre fart och känsla och ingen stor förändring i förmågan att bära seglen trots den större ytan.
Vi köpte Seven av familjen Melander lagom till midsommar 2007 och har därefter vårdat båten i samma goda anda som föregående ägare. Lagom till båtens 50-års dag 16 juli 2008 fick hon nytt kapell, sprayhood, dynor till sittbrunnen, ny förpulpit och nya glasrutor.
Vintern 2015/16 såldes hon till Kiel, Tyskland.
Båtdata
Ägare | |
Anrop | |
Båttyp | Havskryssare |
Byggnadsår | 1958 |
Konstruktör | Olle Enderlein |
Varv | Svahns Båtbyggeri |
Ort | Torsö |
Löa | 11,76 m |
Lwl | 8,05 m |
Bredd | 2,78 m |
Djupgående | 1,67 m |
Deplacement | 6,6 ton |
Material i skrov | Mahogny |
Däck | Teak på plywood |
Riggtyp | Yawl |
Segelyta(stor+fock) | 60 kvm |
Tecken i seglet | H7, S7 |
Motor | Universal Atomic Four |
Sommarhamn | |
Vinterplats |