Anitra
Båten beställdes 1958 av direktör Einar Hansen och levererades året därpå. Mottagare var direktör Hansens son Sven Hansen som samma år seglade ner Anitra till Cowes för att se på kappseglingarna och starten till Fastnet Race. Med lite tur och diplomati fick man efteranmäla Anitra till just Fastnet Race som man vann, både klassen och totalt. Anitra är tillsammans med Nicorette (1995) och Royal Blue (1997) de enda svenska båtar som vunnit tävlingen. Hon har sedan dess vunnit klassen i Fastnet Race, vunnit Trans-Atlantic Race samt vunnit ett antal kappseglingar i USA.
Från att ha haft Malmö som hemmahamn flyttades hon till USA 1968 då Sven Hansen var verksam och bosatt där. År 1986, under premiärseglingen med fru och två döttrar ombord, avled Sven Hansen. I och med att Anitra kräver så mycket av sin ägare i form av kapital och arbete bestämde sig fru Hansen för att sälja Anitra till sina goda vänner Johan och Richard Kahm. Delägare blev också Sven Hansens systerson Dan Walker, vars far deltagit under de flesta av Anitras framgångsrika seglingar.
År 1987 seglades Anitra från USA till Sverige och angjorde Ystad i ett bedrövligt skick. Detta föranledde en renovering som utfördes etappvis mellan säsongerna under fyra år. I stort sett har ingenting ändrats från originalritningen. Viss utrustning har dock tillkommit (värmare, autopilot, GPS, varmvatten, nya segel, mm). Med de nya ägarna vid rodret har Anitra bland annat deltagit i tre Gotland Runt och på grund av mastbrott, 1993, bara fullföljt två med en andraplacering i klassen som bästa resultat.
Vintern 2012/13 fick hon ett nytt teakdäck och sommaren 2013 vann hon ”Antikrundan” i Åf Offshore Race.
Som kuriosa kan nämnas att Einar Hansen blev så förtjust i Anitra att han lät bygga en i skrovet exakt likadan båt, Capricia, som mätte cirka 72 fot. Capricia har bland sina meriter bland annat vunnit ”Line Honours” i Fastnet Race. 1971 såldes Capricia till herr Agnelli, chef för Fiatkoncernen, som i sin tur donerade henne till den italienska flottan år 1993.
Båtdata
Ägare | Richard Kahm, Dan Walker |
Anrop | |
Båttyp | Havskryssare |
Byggnadsår | 1959 |
Konstruktör | Sparkman & Stephens |
Varv | Neglinge |
Ort | Saltsjöbaden |
Löa | 14,8 m |
Lwl | 10,1 m |
Bredd | 3,8 m |
Djupgående | 2,1 m |
Deplacement | 14,8 ton |
Material i skrov | Mahogny |
Däck | Teak |
Riggtyp | Yawl, masthead |
Segelyta(stor+fock) | 90 kvm |
Tecken i seglet | KR, S417 |
Motor | Volvo Penta 55 hk |
Sommarhamn | |
Vinterplats |