Njord
Njord K32 S7 Byggd 1969 av Hermansson-Kobel Orust. Ritad av Osborne Ralph och en av de sista moderna kostrar som byggts .
En ägare till hösten 2019 då jag övertog. En av få träbåtar som går att hålla i nyskick utan strukturella arbeten. Lättdrivet mycket sjövärdigt skrov 8,5 x 2,67, 1,5 ca 4,2 ton.
Mahogny på ek skruvad med bronsskruv, nedersta bordgångarna i ek
Stor ca 20 kvm 105 % kryssfock 20 kvm
Storsegel i bruksskick cruisinglaminat genomgående lattor bruksskick
Fock knappt 100 % crusinglaminat runt 7 år helt ok.
Nytt förstag och bronsvantskruv finns också en relativt ny profil rulle Furlex.
En drifter (genaker) praktiskt taget oanvänd, gammal genua som fungerar bra.
Vitmålad Seldén aluminiummast och nyare bom med inbyggda rev, Andersen 12 selftailing till storfall en annan till fockfall och en liten Andersen till uthal. Nya Andersen 34 ST till skot
Selden rodkick. Spinnacker, spirbom, segellanterna i topp och motorlanternor,
Ruff och sittbrunn renskrapad och uppbyggd av det bästa som finns mastrandsbets, awlspar och awlbright lack =intervall vart 5 år, rufftak awlgrip på awlgrip epoxiprimer =v art 5 år.
Ny sittvänlig överliggare i teak och nya Andersen selftailing 34.
Motor Volvo Penta md7 a sötvattenkyld från start renoverad topp och diesel pump, saltvattenspump och nyabatterier och kablar. 3 bladig propeller
Teakdäck 16 mm från början på 6 mm plywood, nåt i mycket bra skick.
Nytt sittbrunnskapell. Ny pulpit
Dynor, gasolkök. Rf vattentank, rf dieseltank.
Ny toalett
Skrovet i fantastiskt skick aldrig renskrapat.
Jättefin vagn finns.
En lagom stor båt för hela livet utan att bli för stor.
165 000 kr
Lars Sestervik 0708-472426, sestervik@gmail.com
I oktober 2019 övertog jag Njord från mina goda vänner Jarl och Ulla Feltzing som lät bygga henne 1969. De har seglat henne sedan hon var ny varje sommar, utom de sista tre åren. Vi bildade en sommar sju-klubben med min K22, S7 och deras K32, S7. Numera äger jag båda sjuorna, som ligger bredvid varandra på bilden.
Njord ritades av Osborne med turade stävar vilket är ovanligt, men det fanns planer på att eventuellt göra ett plastskrov från ritningen. Det byggdes tre stycken 1969 på samma varv, de skiljer sig lite grann.
Det gick inte så bra segla med två sjuor samtidigt. Det blev mest Njord, som ju var ny för oss sommaren 2020 och vi behövde lära känna henne. Men det blev Peel när jag seglade ensam.
Det är en lång lista på saker som måste göras på Njord. Jarl och Ulla som haft henne sedan hon var ny har använt henne i 50 år och nu är dags att åtgärda det mesta. Efter en spännande upptagning står nu tre träbåtar i min båthall. När det här skrivs i februari 2021 är överbyggnad och sittbrunn renskrapade och överliggaren på sittbrunnssargen är borta. Skrovet får vänta tills nästa vinter.
Ett omsytt segelställ är på gång och kanske en tvåbladig propeller. Ett försök att få en idé om seglingspotentialen. Njord seglar bra men jag saknar mycket av vad jag har i Peel. Att segla med inombordare är nytt, jag är mest van med paddel. Tyvärr är det nog dags för motorbyte vilket också finns på den långa listan.
FOTO: Njord (till vänster med lackad mahogny) och Peel (till höger med vita fribord).
Båtdata
Ägare | Lars Sestervik |
Anrop | 0708-472426 |
Båttyp | K32 |
Byggnadsår | 1969 |
Konstruktör | Osborne Ralph |
Varv | Hermansson & Kobel |
Ort | Söbben, Orust |
Löa | 8,5 m |
Lwl | m |
Bredd | 2,64 m |
Djupgående | 1,55 m |
Deplacement | ton |
Material i skrov | Mahogny |
Däck | Teak |
Riggtyp | Bermuda |
Segelyta(stor+fock) | kvm |
Tecken i seglet | K32, S7 |
Motor | Volvo MD7A |
Sommarhamn | Sesterviken |
Vinterplats | Sesterviken |