Rosita
Det var Gustav Estlander som 1930 fick i uppdrag av Mälarens Seglarförbund att rita M22:an. Tankarna var att seglarna skulle få en båt som kunde både kappseglas och användas som familjebåt.
Gustav Estlander fick uppdraget efter att många av dåtidens yachtkonstruktörer inte ville rita en båt som skulle byggas i så många exemplar och att de riskerade att göra sig själva arbetslösa. På så vis blev Mälar 22:an Sveriges allra första riktiga entypsbåt.
Mellan 1930 och 1940 byggdes i medeltal tio båtar per år. 1948 byggdes nr 136 vilken är den näst sista båten. 137:an blev klar 1962. Av 137 utlämnade nummer har 134 M22:or byggts och klassats. Drygt hälften är varvsbyggda. På 1930-talet kunde man amatörbygga sin M22:a för en kostnad av 1300 kronor. En M22 i toppklass kostar idag 30 000 till 50 000 kronor.
De först byggda båtarna, Emett och Emtvå, kostade 2800 kronor och var lottbåtar med segelmärkningen ”22” ”M1” och ”M2” i stället för den vi har idag med ”M22” och båtens nummer.
Ägarförteckning 1946 – 2014
År Ägare Båtnamn Klubb Plats
– 1946 Hugo Pettersson Rosita Aros SS Västerås
1946 – 1952 Cliff Lysell Sonett Aros SS Västerås
1952 – 1967 Helmer Kerger Burran Lidingö SS Stockholm
1969 – 1973 Hans Lysell Sonett Aros SS Västerås
1973 – 1976 Jan Jämtberg Sonett Gävle Uppsala/Gävle
1976 – 1983 Mats Landelius Rosita Klintens SS/Skuru Nacka
1983 – 1989 Tomas Åkvist Rosita Göta SS Stockholm
1989 – 1999 Magnus Andersson Rosita Torshälla SS/Aros SS Torshälla
1999 – 2001 Svante Henriksson Rosita Ljusterö
2002 – 2007 Marie Karlsson Rosita Lillström SS Ljusterö
2007 – Börje Jansson Rosita Lillnäsets SS Ljusterö
Båtdata
Ägare | Börje Jansson |
Anrop | 070-5559193 |
Båttyp | M22 |
Byggnadsår | 1946 |
Konstruktör | Gustaf Estlander |
Varv | Hugo Pettersson |
Ort | Västerås |
Löa | 9,50 m |
Lwl | m |
Bredd | 1,80 m |
Djupgående | 1,30 m |
Deplacement | 1,470 ton |
Material i skrov | |
Däck | |
Riggtyp | Bermuda |
Segelyta(stor+fock) | 22 kvm |
Tecken i seglet | M22, 128 |
Motor | |
Sommarhamn | Lillnäsets SS |
Vinterplats |