Asta
1898 bestämde sig Georg Tempelman för att beställa en större båt efter några lyckade år med Nygrenritade Aziza. Även den nya båten ritades av Axel Nygren för att byggas av August Plym.
Det blev en mycket påkostad båt, med bordläggning av teak under och mahogny över vattenlinjen, och en inredning som lär ha varit något alldeles särskilt. Asta representerade Sverige på den stora idrottsutställningen i Berlin 1907 för att visa upp svenskt båtbyggeri när det var som bäst.
Erik Salander kallade i sin berömda artikelserie i Till Rors om Axel Nygrens båtar Asta för den verkliga idealbåten, vacker, välseglande och rymlig.
Hon seglades och kappseglades framgångsrikt av Tempelman fram till slutet av 20-talet.
Under senare år har hon återfått sin ursprungliga gaffelrigg, däck, ruff och sittbrunn har renoverats.
Just nu står Asta på land för en sedan länge efterlängtad bottenrenovering, med ny kölplanka, nya stävar, stålspant och bottenbord.
Båtdata
Ägare | |
Anrop | |
Båttyp | SK55 |
Byggnadsår | 1899 |
Konstruktör | Axel Nygren |
Varv | Stockholms Båtbyggeri |
Ort | Liljeholmen |
Löa | 10,50 m |
Lwl | m |
Bredd | 2,20 m |
Djupgående | 1,33 m |
Deplacement | ton |
Material i skrov | Mahogny |
Däck | Oregon pine |
Riggtyp | Gaffel |
Segelyta(stor+fock) | kvm |
Tecken i seglet | – |
Motor | |
Sommarhamn | |
Vinterplats | TSSM |