jQuery version: jquery-3.5.1.min.js
jQuery Migrate version: jquery-migrate-3.3.0.min.js

Reverie

Reverie-webb
Reverie är ritad av Olin Stephens (Sparkman & Stephens) 1957 som ritning nr 1254 och konstruerades med hänsyn till CCA-regeln. Båten byggdes på varvet American Marine i Hong Kong och sjösattes i början av 1960. Båten är byggd uteslutande i tropisk hard wood, det mesta teak, med alla fästelement, förstyvningar och beslag i brons. Barlastkölen är i bly och hela båten väger drygt 9 ton. Tack vare de tåliga materialen är Reverie i mycket gott skick och i stora delar i originalutförande trots att båten seglat flera årtionden i tropiska hav. Reverie är riggad som masthead yawl med 90 kvm krysställ.
Reverie beställdes ursprungligen av en svensk vid namn Chris von Sydow som var bosatt i Hong Kong och aktiv i Hong Kong Royal Yacht Club. Von Sydow kappseglade flitigt med Reverie under 60-talet och båten blev känd i lokala seglarkretsar bl. a. genom att vinna det första China Sea Race från Hong Kong till Manilla 1962, komma tvåa i det andra och trea i det tredje.

Reverie blev 1969 involverad i storpolitik genom att tillsammans med några andra yachter bli arresterade i ett halvår i Folkrepubliken Kina för att ha påståtts segla på fel sida om gränsen på en tur till Macau. Båten har sedan haft hemmahamn i Filippinerna och seglat sydostasiatiska och australiska farvatten. Mot slutet av åttiotalet seglade en familj båten till England via Röda havet och Medelhavet.

Lars Strömberg köpte några år senare Reverie i England och seglade henne till Sverige. År 2010 tog nuvarande ägare, Dan och Yulia Eliasson över rodret.

Båtdata

Ägare Dan Eliasson
Anrop 0766 322 884
Båttyp Havskryssare
Byggnadsår 1959
Konstruktör Sparkman & Stephens
Varv American Marine
Ort Hong Kong
Löa 13 m
Lwl 8,5 m
Bredd 3,35 m
Djupgående 1,9 m
Deplacement 9 ton
Material i skrov Teak
Däck Teak
Riggtyp Masthead Yawl
Segelyta(stor+fock) 90 kvm
Tecken i seglet 1254
Motor Volvo Penta 2003
Sommarhamn Saltsjöbaden
Vinterplats Göta SS