Reverie
Reverie är ritad av Olin Stephens (Sparkman & Stephens) 1957 som ritning nr 1254 och konstruerades med hänsyn till CCA-regeln. Båten byggdes på varvet American Marine i Hong Kong och sjösattes i början av 1960. Båten är byggd uteslutande i tropisk hard wood, det mesta teak, med alla fästelement, förstyvningar och beslag i brons. Barlastkölen är i bly och hela båten väger drygt 9 ton. Tack vare de tåliga materialen är Reverie i mycket gott skick och i stora delar i originalutförande trots att båten seglat flera årtionden i tropiska hav. Reverie är riggad som masthead yawl med 90 kvm krysställ.
Reverie beställdes ursprungligen av en svensk vid namn Chris von Sydow som var bosatt i Hong Kong och aktiv i Hong Kong Royal Yacht Club. Von Sydow kappseglade flitigt med Reverie under 60-talet och båten blev känd i lokala seglarkretsar bl. a. genom att vinna det första China Sea Race från Hong Kong till Manilla 1962, komma tvåa i det andra och trea i det tredje.
Reverie blev 1969 involverad i storpolitik genom att tillsammans med några andra yachter bli arresterade i ett halvår i Folkrepubliken Kina för att ha påståtts segla på fel sida om gränsen på en tur till Macau. Båten har sedan haft hemmahamn i Filippinerna och seglat sydostasiatiska och australiska farvatten. Mot slutet av åttiotalet seglade en familj båten till England via Röda havet och Medelhavet.
Lars Strömberg köpte några år senare Reverie i England och seglade henne till Sverige. År 2010 tog nuvarande ägare, Dan och Yulia Eliasson över rodret.
Båtdata
Ägare | Dan Eliasson |
Anrop | 0766 322 884 |
Båttyp | Havskryssare |
Byggnadsår | 1959 |
Konstruktör | Sparkman & Stephens |
Varv | American Marine |
Ort | Hong Kong |
Löa | 13 m |
Lwl | 8,5 m |
Bredd | 3,35 m |
Djupgående | 1,9 m |
Deplacement | 9 ton |
Material i skrov | Teak |
Däck | Teak |
Riggtyp | Masthead Yawl |
Segelyta(stor+fock) | 90 kvm |
Tecken i seglet | 1254 |
Motor | Volvo Penta 2003 |
Sommarhamn | Saltsjöbaden |
Vinterplats | Göta SS |