Noa Noa
Jag förvärvade Noa Noa år 2002 från ett belgiskt par som i sin tur köpt henne av Marianne och Volle Schröder 1998. Schröders tog över båten 1983 från Lennart Ericsson. Båten hette då Camilla.
Lennart köpte henne från första ägaren och beställaren av båten Bengt Tidelius, som tillhörde Segelsällskapet Aros i Västerås. Lite oklart när köpet gjordes, men det finns ett mätbrev från 1974 med Lennart som ägare.
Tidelius hade döpt båten till Noa Noa III och hade som krav vid köpet att Ericsson skulle byta namn, vilket alltså blev Camilla. Tidelius kappseglade Noa Noa III flitigt och vann Gotland runt 1965 dock seglande under Lidingö SS standert. Schröders återtog dock namnet Noa Noa.
Under mina år med S36 har hon fritidsseglats på ostkusten från Öland till Björns fyr och hemmahamn är Sveaviken i Djursholm och på vintrarna ligger hon vid Ranängen i Djursholm, där hon funnits sedan 1998. Hon ligger även på Eknö hemmans bryggor i Sandhamn under säsongen. Vi hålls i seglarstaden.
Jag har låtit nåtlimma valdäcket, som är fernissat, och renoverat småskavanker. Jonas Lorensson och Thomas Larsson vid Yachtsnickeriet har varit behjälpliga i dessa sammanhang. Elsystemet är utbytt sedan ett par år.
Den dieselmotor (BMW 7hk) som satt i när jag köpte henne är utbytt mot en elmotor från Electromobile i Knivsta år 2017. Den ger 18 hk och drivs med en litiumbank och levererar till min gamla trebladiga propeller. Nytt krysställ från North 2018.
Båtdata
Ägare | Bo Svensson |
Anrop | 0733-90 59 55 |
Båttyp | H6 |
Byggnadsår | 1959 |
Konstruktör | Arvid Laurin |
Varv | Thore Larsson |
Ort | Kungsviken |
Löa | 8,37 m |
Lwl | 7,56 m |
Bredd | 2,45 m |
Djupgående | 1,35 m |
Deplacement | 3,5 ton |
Material i skrov | Hondurasmahogny på askspant |
Däck | Plywood |
Riggtyp | Bermuda |
Segelyta(stor+fock) | 34 kvm |
Tecken i seglet | H6, S36 |
Motor | Electromobile 18hkr |
Sommarhamn | Sveaviken, Djursholm/Sandhamn |
Vinterplats | Ranängen, Djursholm |