jQuery version: jquery-3.5.1.min.js
jQuery Migrate version: jquery-migrate-3.3.0.min.js

Diana

Diana_ny

Diana levererades 1961 från Rosättra till förste ägaren Lennart Frisk i Göta SS, Lennarts bror Bertil hade även han beställt en Laurinkoster. Deras båtar levererades helt seglingsfärdiga samtidigt som ytterligare några medlemmar i Göta SS fick leverans av sina Laurinare i halvfabrikat. Lennart och hans fru seglade Diana i åtta år.

1969 föddes min och min storebrors syster och pappa och mamma (Björn och Ingalisa) hade börjat drömma om en större segelbåt till familjen. Det nya materialet plast hade gjort sitt intåg på båtmarknaden och i sin tur pressat priserna på träbåtar. Detta möjliggjorde för mina föräldrar att de fick råd med drömbåten, en begagnad Laurinkoster i trä. Vilket jag är väldigt glad för idag.

När pappa och mamma köpte Diana 1969 var jag tre år. Det blev mycket segling i den nya rymliga båten, både helgsegling i Stockholms mellanskärgård och längre semesterseglingar till Finland, Gotland och runt Sveriges kuster.

1990 hade pappa spetsat in sig på ett nytt Rosättra-bygge, en Linjett 32. Då fick jag och min fru Ulrika erbjudande om att köpa Diana för samma summa – 40 000 kronor – som de köpt henne för av Lennart Frisk 1969. Vi slog till och Diana fick snart åter hjälpa till att uppfostra våra barn, Mathilda och Johannes till goda seglare. De är nu stora men kommer gärna med när vi är ute eller lånar själva Diana för några dagar ut bland kobbar och skär.

Diana2Diana har alltid varit välvårdad och inte genomgått några större renoveringar. Inget trä är bytt och hon har till exempel kvar originalduken på däck samt att mast, bom och spinnakerbom i spruce är också de ursprungliga. Hon är renskrapad två gånger, 1970 samt 2018. Motorn byttes 1980 från en lite för klen Albin O11 till en Albin O22 som fortfarande tjänstgör trofast när vinden tryter. Andra modifieringar som är gjorda är: Elstart till motorn samt elektrisk belysning i mitten av 70 talet, septitank till original WC 1983, kylbox 1993.

Diana levererades med bomullsegel men dessa användes aldrig då Lennart hade kostat på ett ställ helt i det moderna materialet terylen. Bomullsseglen finns fortfarande kvar i originalsäckarna och väntar bara på att få komma upp för att provseglas.

Ägare:
1961-69 Lennart Frisk
1969-90 Björn och Inga Lisa Kinde
1990- Kristian och Ulrika Kinde

Båtdata

Ägare Kristian Kinde
Anrop 070-4233301
Båttyp Laurinkoster
Byggnadsår 1961
Konstruktör Arvid Laurin
Varv Rosättra
Ort Rosättra
Löa 8,34 m
Lwl 7,77 m
Bredd 2,5 m
Djupgående 1,35 m
Deplacement 3,2 ton
Material i skrov Mahogny
Däck Dukad plywood
Riggtyp Bermuda
Segelyta(stor+fock) 35 kvm
Tecken i seglet H6, S47
Motor Albin O22
Sommarhamn Trollbäckens Båtsällskap
Vinterplats Trollbäckens Båtsällskap