Carela
Båten är byggd med den Sparkman & Stephensritade havskryssaren Finisterre som förebild. Reimers hade tillbringat en tid i USA och undanvindsbåten Finisterre, som är något mindre än Carela, hade vunnit havskappseglingen mellan Newport och Bermuda sommaren 1956.
Beställare var Karl-Erik och Ulla Tiblom på Brevikshalvön i Tyresö. Bygget var försenat och båten sjösattes halvfärdig 20 juli 1957. Efter den första riktiga säsongen 1958 förlängdes stormasten med cirka en meter.
Tibloms kappseglade en del, bland annat Bottenhavssegling och Skaw Race. Semesterseglingarna gick ofta till Åland och Finland.
Carela är en sammansättning av bokstäver ur Karl-Eriks, hustrun Ullas och dottern Christinas förnamn.
En hjärtinfarkt ledde till att nästa ägare blev Rolf Gustavsson med Resevaruhuset. Därefter följde Per-Olof Nord tillsammans med sin kusin som var direktör på Kalmar Verkstad. Båten låg då vartannat år på Dalarö och vartannat år i Kalmar. Från 1979 till våren 2001 ägdes hon av Dag Ek i Saltsjöbaden. Dag seglade Carela flitigt. Bland annat deltog han i 15 Gotland Runt med en andraplats 1997 i DH4 som bästa placering.
Reimers ritade Carela med ett djupgående på 1,80 meter men Tibloms ville inte ha mer än 1,50 meter för att kunna komma in i Fredels skärgård. Kölen fick därför bli tyngre för att kompensera det mindre djupgåendet. Vintern 1987/88 sänkte Dag Ek kölen 30 cm med hjälp av Harry Johans. Arbetet beskrevs i Båtnytt 2/89.
Under första Gotland runt med den sänkta kölen gick stormasten av vid övre spridaren. Båten fick efter det nya master från Benns i aluminium.
Numera ägs Carela av bröderna Per, Jan och Björn Henricsson som gett båten en ny förstäv i mahogny. Vintern 2005/06 byttes den gamla trötta och bullriga MD4:an mot en piggare och betydligt tystare Yanmar på 54 hkr. Nåten i däcket har sågats upp och sedan fyllts med 45 tuber Sikaflex. Andra vinterprojekt är nya dynor, dieseltank, toatank och ett antal nya bottenstockar i rostfritt stål liksom ny maststötta.
Sommaren 2007 lyckades Carela vinna Gotland Runt i klassen för klassiska båtar och 2012 blev det en första- och en andraplats i jubiluemsseglingarna till minne av Stockholmsolympiaden.
På senare år har båten seglats flitigt med stopp i bland annat Visby, Nystad, Åbo, Helsingfors, Tallinn, Pärnu, Ventspils, Bornholm och Rügen.
Båtdata
Ägare | Per, Jan & Björn Henricsson |
Anrop | SFC2801, 0734-171303 |
Båttyp | Havskryssare |
Byggnadsår | 1957 |
Konstruktör | Knud H Reimers |
Varv | Rosättra Båtvarv |
Ort | Vätösund, Norrtälje |
Löa | 13,1 m |
Lwl | 8,8 m |
Bredd | 3,5 m |
Djupgående | 1,8 m |
Deplacement | 10,0 ton |
Material i skrov | Mahogny |
Däck | Teak |
Riggtyp | Yawl |
Segelyta(stor+fock) | 86 kvm |
Tecken i seglet | KR, S350 |
Motor | Yanmar 4JH4-E 54 hk |
Sommarhamn | Trollbäckens Båtsällskap |
Vinterplats | Trollbäckens Båtsällskap |