Ballad
Konsul Hedborg i Bryssel lät Sparkman & Stephens rita Anna Marina och hon byggdes hos Bengt Plym på Neglingevarvet. I skiftet mellan 40- och 50-tal ökade intresset för havskappsegling genom Gotland Runt och då sökte sig de som ville vinna till nya konstruktörer.
Båten köptes 1962 av Sven Salén som innan dess ägt en ännu större yawl, amerikanskbyggda Bolero. Anna Marina döptes om till Ballad och ägs sedan dess av familjen Salén.
Båtdata
Ägare | Familjen Salén |
Anrop | |
Båttyp | Havskryssare |
Byggnadsår | 1952 |
Konstruktör | Sparkman & Stephens |
Varv | Neglinge |
Ort | Neglinge |
Löa | 19,38 m |
Lwl | 14,70 m |
Bredd | 4,44 m |
Djupgående | 2,55 m |
Deplacement | 34,5 ton |
Material i skrov | Mahogny |
Däck | Oregon pine |
Riggtyp | Bermuda yawl |
Segelyta(stor+fock) | 209 kvm |
Tecken i seglet | KR, S236 |
Motor | GM |
Sommarhamn | Askarsvik |
Vinterplats | Gryts varv |